Des dels inicis, a La Mandarina de Newton hem apostat per un aprenentatge transdisciplinari i basat en projectes, amb l'objectiu d'oferir una visió holística de la cultura STEAM.
L’avantatge de disposar d'un espai ambientat, un temps enfocat i materials específics a l’hora de dur a terme les diferents activitats, semblava molt rellevant; però des de fa un any i mig hem implementat un nou format d’activitats. Amb la creació de kits d'experimentació, dossiers educatius i sessions presencials d'introducció juntament amb sessions virtuals de seguiment de projectes, hem organitzat els monogràfics SteamONlab. En una primera edició vam proposar tres monogràfics científic-tecnològics on l'assessorament va prendre un major protagonisme, fent l'alumnat més responsable i protagonista del seu aprenentatge. Amb l'oferiment d'un kit complet amb tot el material necessari per dur a terme l'activitat, els joves disposaven de l'autonomia suficient per dur a terme l'experimentació des de casa. A més, aquest nou plantejament ens va permetre oferir projectes de més llarga durada, obrint-nos les portes a nous reptes i donant-nos l'opció d'introduir un programa que amb la presencialitat hagués mort un cop acabat el taller físic. D'aquesta manera, l'alumnat és conscient de tot el procés i responsable de dur-lo a terme, recollint les dades i fent-ne una lectura crítica dels resultats; experimentant amb llibertat les seves pròpies hipòtesis.
Gràcies a aquest plantejament, hem pogut afrontar el repte d’apropar la cultura STEAM a un públic juvenil, una franja complicada d’incloure amb el format presencial habitual i que, en general, compta amb molt poca oferta d’activitats.
"Amb SteamONlab hem pogut afrontar el repte d’apropar la cultura STEAM a un públic juvenil i femení."
A més a més, les innovacions en plataformes de streaming juntament amb una autonomia digital per part dels joves, ha facilitat enguany la participació d’alumnat de fora de l’àrea metropolitana de Barcelona. Tot plegat ens ha permès oferir activitats STEAM a nuclis urbans on obtenir prou inscripcions és més complicat i on aquesta massa crítica sovint afecta més a un públic femení.
SteamONlab: escapant de la realitat
Doncs, seguint amb aquest format híbrid i amb la vista sempre a l’avantguarda de les noves tecnologies, en el darrer SteamONlab hem sumat una nova capa, la Realitat Augmentada. Des de la lectura dels menús de restaurants, fins als dispositius de geolocalització o les aplicacions amb reconeixement d’imatge, la intenció de combinar el món físic amb informació digital és un fet cada vegada més quotidià. A través de l’ús de marcadors simples (codis QR) l’alumnat ha pogut visualitzar informació gràfica, tridimensional o audiovisual a l’escriptori mateix de casa seva. Així, han abordat un camí entremig de l’experiència real i la realitat virtual, aplicable a experiències que han hagut de transmutar a un format digital, com és el cas dels Escape Rooms; experiències ambientades on el repte consisteix a sortir d’una estança en un temps límit.
La possibilitat d’interaccionar amb els diferents elements virtuals per poder recórrer múltiples escenaris amb només un toc, ha permès idear i dissenyar escenaris on, tot i no poder agafar una clau per obrir una porta, s’ha mantingut la jugabilitat i l’experiència “Escape”.
El resultat final ha estat un projecte d’enginy i creativitat que ha motivat els joves a ser partícips de les innovacions que milloraran les experiències futures i el seu aprenentatge.
Així doncs, hem fet un pas més en l’objectiu d’apropar la cultura STEAM a un públic més ampli, aconseguint un format de taller experimental que ens dona l’opció d'arribar més enllà dels límits de la presencialitat, oferint projectes d’innovació científic-tecnològica sense minvar l'experiència rebuda.